sünikről sünbarátoknak sünbarátoktól...

Darabja 4 deka...

2009. júl. 7. 8:36
Szerző: SuetiMueti

Pénteken kaptam egy emailt, amiben a segítségemet kérték kissünikhez. Levélváltások végeredményeképpen tegnap meglátogattuk Dreamairt és Dreamairnét. És ez a kép fogadott minket:

SUETIMUETI: IMG 7512 2

 

 

Alaposabb vizsgálat után megerősítettük, hogy igen, egészségesek, kicsit bolhásak, de azon segítettünk, és életerősek... SUETIMUETI: IMG 7543 1

SUETIMUETI: IMG 7576 1

Megnéztük őket ahogy csak bírtuk és megállapítást nyert hogy bizony egy kislány és egy kisfiú... Igaz, nem abban a leosztásban ahogy képzeltük:)


Vittünk nekik egy két falatot(tücsök, lisztkukac, gyászbogárlárva, száraz-süntáp), amit lelkesen ettek: SUETIMUETI: IMG 7555 1

Köszönjük Dreamair, hogy megkerestél minket, és nem csak hogy segíteni tudtunk (reméljük) de olyan élményben is volt részünk, amit sose felejtünk!

Képzeletbeli Sünmentő-plecsni a szívetek fölé!

 

update: Kifelejtettem a nevüket: Elike és Szetike :) bocsánat:)

35 hozzászólás, hozzászólás

A bejegyzés trackback címe:

https://sunbarat.blog.hu/api/trackback/id/tr541231208

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dreamair 2009.07.07. 09:23:29

Köszönjük, hogy meglátogattatok, és köszönjük a sok-sok segítséget.

Elike és Szetike

DragonZ 2009.07.07. 13:27:57

nagyon édesek :DDD

Mokele-Mbembe 2009.07.07. 14:04:07

Ilyen nekem is kell! Hol kapható? A teszkóban néztem, ott nem volt...

Lemúr Miki · http://hosszutav.blog.hu/ 2009.07.08. 10:15:47

Aranyos állatok. Nálunk is van a kertben egy kisebb populáció.

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.08. 10:17:09

@Lemúr Miki: Akkor tegyél ki nekik egy kis vizet és eledelt:)

polikriszta 2009.07.08. 20:18:00

Ma hajnalban nálunk is két ilyen kis csöppség eszegetett!!

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.09. 08:54:38

@polikriszta: dejódejó!!! Csinálj róluk képet!!! :)

polikriszta 2009.07.09. 19:45:17

Megmondom őszintén, nem szívesen zavarom őket, a konyhaablakból nézem, ahogy esznek, de ha kimegyek, elmennek, és pár napig nem is jönnek vissza, így inkább "élni és élni hagyni" elv alapján nem fotózgatom őket. Bocs.

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.09. 20:11:15

Igazad van teljesen, csak annyira lelkes vagyok. sorry

polikriszta 2009.07.09. 20:55:35

Na jó, azért majd valahogy megpróbálom, csak ahhoz be kell hoznom, mert kinn nem elég-e a vaku meg az udvari világítás.

Judi1 2009.07.12. 15:57:06

@SuetiMueti:
Szia!

Egy kis segítség kellene. Pénteken leltünk egy pici sünt, a tüskéi már elég kemények, a füle nyitva mert megretten a hangos zajtól de a szeme még nincs nyitva, pici fogai is vannak. Nem tom mit adjak neki enni, és hogy mennyi idős lehet. A helyi állatorvos azt mondta nem sok az esélye. Nem igen biztatott. :( Azt mondta, hogy tejet forraljak és abba túró meg tejpor h minél magasabb legyen a fehérje tartalma. Eddig jól is volt de ma nagyon kedvtelen, nem akar enni.
Állatkórház nincs a környékünkön :(
Mit tegyek ????
Segítsetek ………………

polikriszta 2009.07.12. 16:35:03

Bocs, hogy beleszólok, de én úgy tudom, hogy tejet egyáltalán nem szabad nekik adni. (Az index.hu/cukiság oldalon sok vita folyt erről a kis sünik kapcsán.). Csak azért szólok, nehogy még rosszabbul legyen szegénykém. A Gombóc mama biztos fog segíteni, mert ők is így kezdték a Gombóckával!

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.12. 16:46:49

Szia, épp az előbb írtam üzenetet.

Éjszakai állatként engedd had aludjon amikor akar, tegyél ki neki egy befőttes kupakba aszpikos macskakaját, egy másikba meg vizet és tedd a közelébe, ha felébred és lecsap rá akkor nyert az ügy. én tuti nem adnék neki tejet és túrót, mert sok külföldi honlapon tiltják és igyekszem én is hangoztatni, hisz Gombócka is rosszul lett tőle.
Kecsketejet esetleg vagy azt a speciális macskatejet amiben nincs laktóz... de inkább a víz.
Mekkora a süni? Van akkor mint Gombóc itt: gombocsekli.blog.hu/2009/06/23/egy_pillanat_az_elsok_kozul

Merre laksz?

Catleen 2009.07.13. 18:40:25

Szia Nekem is van sünim (Tüske), szinte egy idős Gombóccal. :)
Én úgy tudom, ha nem akarja még enni az aszpikos kaját, akkor macskatejet kell neki adni. Injekciós fecskendővel, persze a tű részét le kell venni és a műanyag kimenetről kell ejtegetni neki a tej cseppeket. Érdemes minél sűrűbben csinálni, 2-4 óránként. Hasonlóan a kicsi madarakhoz. Ha nincs macskatej akkor a macskáknak való tejpótló tápszer is megteszi. Én anno adtam Tüskének egy pihe-puha plüsst, mert mindig mikor felébredt sírt az anyukája és a testvére után. Ilyenkor pedig hozzábújt a plüssbarijához és egy kicsit megnyugodott!

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.14. 08:46:16

@Catleen: Üdv újra itt:) Igen, a tápszer biztos jobb mint a dobozos tej. De remélhetőleg, elég nagy ahhoz hogy szépen megegye a szilárd kaját. Ha még nem akaródzik akkor tápport. A szilárd eleségre átszoktatást viszont finoman kell adagolni, legyen előtte, hogy ha kívánja ehessen azt is.

polikriszta 2009.07.14. 21:28:39

Az én egyik sünim (az előbb mértem) 27 dkg, még elég picike. Majd holnap teszek fel képeket is, bár sajnos nem lettek valami jók,megint esti fény, vaku,stb. Ráadásul nem akart a szemembe nézni, csak a kis nózija látszik!

polikriszta 2009.07.14. 21:41:34

indafoto.hu/polikriszta/sunigyerek_2009_julius
itt vannak az előbbi képek, de ezennel megígérem,hogy több képet nem csinálok, nem zavarom őket, hadd éljék a kis életüket természetes közegükben. Kajáról,"piáról" gondoskodok eztán is!!

polikriszta 2009.07.16. 22:34:01

Ma a tesóját is lemértem, ő 29 dkg, holnap teszek fel képeket, és már tényleg befejezem a zavargatásukat!!
Hol vagytok Sünimamiék?? Hiányoztok!!

Catleen 2009.07.19. 09:55:27

Nagyon édesek a pici sünibabák! Tavaly még én is ilyen apróságot etettem pépesített kajával! Ma meg már befal mindent, kukacot, szárazat, konzervet... :D

polikriszta 2009.07.19. 10:16:27

Ők már a szotyit ropogtatják (nem is értem, kiteszek nekik minden mást is, mégis maradnak a napraforgónál). Szerintem az anyjuktól látták, biztos ő "terelgette" őket oda a kajához! Minden este jönnek, sokszor még nincs is teljesen sötét, és én mindig megsimizem őket! Imádnivalók! Most az a fontos, hogy szépen megnőjenek, mire jön a téli álom ideje.

FotelTroll 2009.07.22. 11:34:43

sziasztok! nagyon orulok, hogy megtalaltam ezt a blogot! a sunik a legjobb arcok, de tenyleg. amikor kicsi voltam, emlekszem, apukammal talaltunk a haz elott egy sunit este. bevittuk a lakasba, megnezni :)
a melegtol ugy ugrott ki belole kb. 100000 bolha, mint a tuzijatek. ment is a suni hamar vissza a kertbe :)

komolyra forditva a szot.
egy par apro eszrevetelem lenne:

A sun vedett allat, nem szabad otthon huzamosabb ideig tartani (teli alommal nem tudsz mit csinalni, illetve a sunok nagy teruleten vadasznak, ami a nehany negyzetmeteres lakassal vagy a kalitkaval osszehasonlithatatlan).
A ti- es a hozzatok hasonlo sunmentok eseteben a megszokott forgatokonyv a kovetkezo:

1. megtalalom a (kis) sunit tavasszal, es hazaviszem felnevelni. ha nyaron vagy osszel talalok balesetes vagy valami-baja-van sunit, azt igyis ugyis egybol orvoshoz kell vinni, elvegre egy kifejlett suni mar tudja mi-merre hany meter, szoval ha mar elkapod akkor annak oka van. az egeszseges suni nem szereti ha elkapjak, fuj meg harap :)
2. nevelgetem a kis sunit kb. fel evig (augusztus-szeptember) majd amikor eleri a kifejlett meretet, elengedem a termeszetben, ahol fel tud keszulni a teli alomra, es sajat teruletet/buvohelyet tud maganak kialakitani.
Jo esetben a kornyeken marad, es gyakran talalkozom vele (foleg, ha a kertben mindig van neki vmi finom falat). A lenyeg, hogy felneveljuk, aztan termeszetes kornyezetebe visszaengedjuk.
a kifejlett suni javitas utan par hettel mar menne vissza a termeszetbe, szoval ot barmikor vissza lehet engedni, persze ha mar jol van.
3. buszken elmondhatom magamrol, hogy egy sunivel tobb szaladgal teli pocakkal, es ez mind az en erdemem.

tavaly nyaron a szomszed kislany talalt ket elarvult sunfiokat, nem lehettek 4-5hetnel idosebbek, meg puha volt a tuskejuk is. Augusztusig nala laktak, idonkent meglatogattam oket. Ahogy a nyar vege kozeledett, egy ismeros telken engedtek oket szabadon. iden mar nem ketten voltak, hanem egy egesz csalad.

A sun egy ejszakai vadasz, elsosorban magas tapertekkel rendelkezo rovarokkal illetve novenyi eredetu taplalekkal tomi a hasat. Ezt nem helyettesiti a suntap vagy a sovanyka lisztkukacok amiket manapsag lehet kapni. Egy jo bitang giliszta vagy kisebb beka a jo falat, ezt mi otthon nem nagyon tudjuk neki eloteremteni. Az oriasi mozgasteret meg foleg nem. Raadasul, mivel a sunnek nincs 'hazi' valtozata, ezert akkor is vadallat marad, amikor mar azt hisszuk, hogy 'olyan mint egy kismacska'.

Ha mindenaron sunt akarnek tartani, lehet mostanaban kapni ezeket az afrikai torpesunoket. Ezek mar tenyesztok altal kerulnek a boltokba, nem nagyon van 'honvagyuk' a termeszet irant, ahol soha nem voltak meg szegenyek. Allatorvos korokben nem is tul nepszeru teny ez, hogy a torpesun az uj hype.

De, es ezt most Gomboc erdekeiben mondom, es nem azert, hogy nektek ne lehessen sunitek, de szerintem a nyar vege fele szabadon kellene engedni a kis sunit. Ti mar megtettetek a legfontosabbat, eletet adtatok neki, es lehetoseget, hogy teljes erteku sunkent elje az eletet. Mar csak a termeszetes kornyezet hianyzik neki. Lehet ez a ti kertetek, vagy a nagyie videken, a suni mindenhol megtalalja a helyet.

Ahogy polikriszta is mondta : "Most az a fontos, hogy szépen megnőjenek, mire jön a téli álom ideje. " Utana mar keszek a szabadsagra. Raadasul ti sem fogtok otthon vedett allatot tartani :)

Sok szerencset a sunikhez, es Gombocnak egy kalappal! Nem minden suninek van am ilyen jo dolga, mint neki. :)

polikriszta 2009.07.22. 12:52:52

Teljesen egyetértek minden szavaddal, úgy tudom, Gombóc mamiék próbálták már elengedni, de mindig visszament hozzájuk. Egy régebbi bejegyzésben olvashatod is!
Büszkén mondhatom, hogy az enyémek ott "laknak" valahol a kertünkben, este (még be sem sötétedik teljesen) már jönnek enni, minden nap meg is simogatom őket (még fújnak is néha rám!!) és többféle finom falattal kényeztetem őket. De többet már nem fogom piszkáni őket vakuval,meg egyéb marhasággal, be sem viszem a lakásba!

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.22. 13:01:56

@FotelTroll: Szia!

Teljesen egyetértünk Veled:) És hidd el, ha engedné szabadon engedném, de mivel ő az első süni akit találtunk és felneveltünk - tapasztalatlanul, eléggé "rosszul" neveltük. Gombócka, hát hogy mondjam, vad-élet-képtelen. Nem fél a kutyáinktól, nem akar összegömbölyödni. Egyszóval nem védekezik, és én így nem engedem el.

Az hogy védett, az igaz. És voltunk is vele dokinál is, aki egyetértett abban hogy maradjon már nálunk. Téli álmot tud aludni pincében is.

Nálam bevett szokás, hogy minden út szélén látott sünit megvizslatok. SüniPapa már gyakorlott abban, hogy ha felkiáűltök hogy Sünisünisüni akkor megáll:) Odaszaladok, megvizsgálgatom (kullancs, sérülés, hízlaltság) és ha rendben találom akkor elterelgetem az autóút felől és megyünk tovább. Nem vagyok fanatikus sün-gyüjtő:)
Gombóckát elrontottuk, de másoknak is mindig megmondjuk hogy jobb neki szabadon.

Nagyon sok okosat írtál. Köszönöm, és nemsokára elkészül egy honlap (sunbarat.hu) ahova össze szeretnénk szedni minden tudásunk, tapasztalatunk és biológiai dolgot, mert úgy látom hogy magyar oldalak nem nagyon vannak (keleti és európai) sünökről.

FotelTroll 2009.07.22. 13:10:38

Szia! Bar elolvasgattam a postokat, lehet, hogy inkabb a kepekre koncentraltam, igy elsiklottam a 'bator' suni teny felett. Ez esetben viszont sikerult domesztikalnotok egy ilyen kis cukisagot! Valoszinuleg amugy az eltelt ido meg a biztonsag hozta ezt igy ossze nala, de ha mar igy alakult, akkor legalabb egy suni, akit nem auto csap el vagy kutya eszik meg. A pinceben teleles jo otlet, kerdes, hogy lesz-e kedve telelni azok utan, hogy mindig a meleg szobaban lakik, es mindig kap enni, nem kell gyujtogetnie :)

Igy viszont irigykedem most, mert a suni az cuki, en is akarok :) De torpesun nem kell, az nem az igazi :)
Nagyon szurkolok nektek, es Gomboc Seklinek is, biztos nagyon jol erzi magat nalatok ezek szerint.
Vedett, nem vedett, most TI veditek :) Ha meg valakinek nem tetszene, csak 2000 forint az eszmei erteke (pofatlansag, szerintem egy sun SOKKAL tobbet er... :)

Tenyleg, miert hivjak Sekli-nek? Talan vitorlazni is szeret? :)

FotelTroll 2009.07.22. 13:16:52

polikriszta: A sun alapvetoen bator allat, hiszen van tuskeje is :) Ha pedig ott lakik a kertben, akkor az az o terulete. Valoszinuleg csak a kajat vagy a teruletet felti toled, ezert a fujas. Ha lassan kozelitesz hozza, akkor megfoghatod, megsimogathatod, ha nem retten meg nagyon, akkor hagyni fogja. O is pontosan tudja magarol, milyen cuki, es hogy nem tudod megallni, hogy ne simogasd meg. :)

A vaku, a lakas meg a tobbi orulet csak megriasztja, de szerintem ha egyre kozelebb szoktatod oket mondjuk a teraszhoz vagy valami, akkor mar nem fognak annyira felni a fenytol a szobaban. Foleg, hogy a TE szagodat sosem felejtik el azok utan, hogy fel evig te etetted oket. Toled nem fel, csak a korulmenyektol. Kulonben is, az allatok okosak, tudjak, hogy bantani akarod-e oket vagy sem. Egy sunit atvittem par napja az ut biztonsagosabb oldalara, de az elso remult fujtatas utan megerezhette, hogy ez neki jo lesz, mert nem szurt/harapott meg, pedig puszta kezzel kaptam el :)

Es azt tudtatok, hogy a tuskekben ilyen hangyasav-szeruseg van, ezert ha megszur, piros pottyok lesznek rajtad, mintha csalan vagy valami hasonlo csipett volna meg. En nem tudtam, vakartam is a tenyerem fel oraig, pedig "csak" a suni sulya nyomta a tuskeket a tenyerembe, meg se szurt.

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.22. 13:21:07

@FotelTroll: Azért Sekli mert nem bírtam ezt a szót megjegyezni:) SüniPapa vitorlázik, tőle kaptam ajándékba már sok sok kis-seklit:) De mindig bigyó volt, de így már megjegyeztem:)

polikriszta 2009.07.22. 15:39:00

Sziasztok!
Én is irigylem Sünimamáéktól a Gombóckát,hogy ennyire "szobasüni" lett és abban is egyetértek veled, hogy azok a tenyésztett sünök nem az igaziak. Az én "gyerekeim" is csak addig fújtak, amíg meg nem ismertek, most már simán lehet őket simogatni, sőt kiveszem őket a kert dzsumbujából és odaviszem a kajához! Aztán megy ám a zaba egész este, meg hajnalban is. Imádom őket, ahogy csámcsognak, szöszömötölnek a gazban!

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.24. 10:23:17

@FotelTroll: ja és én nem hiszem hogy hangyasav lenne benne...Minden tüske üreges. A belső fal vastagsága kb 0.5 mm és átlós ilyen belső "válaszfallal" van megerősítve. Ennek következtében a struktúrája merev de nagyon könnyű. Emellett az anyaga rugalmas és csak ritkán törik. Ez az összeállítás (sün)életet menthet: Párnaként használják, ha magasról leesnek

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.24. 11:41:51

@polikriszta: A fiatal süniknek legalább 500 grammot kell nyomniuk november elejéig, hogy túléljék az első téli álmukat. Én nem is értem hogy szotyit hogy bírnak enni:) Kéne neked egy éjszakai webcam:)

polikriszta 2009.07.24. 12:47:22

@SuetiMueti:Igen, tudom, hogy legalább fél kilónak kell lenniük, tegnap figyeltem este, az aszpikos kutyakaját is ették, meg almát, barackot is tettem ki, hogy ők-e, vagy a rigóim ették meg,azt nem tudom (tényleg jó lenne egy webcam!) Amúgy a napraforgó tápanyagban gazdag, hiszen olajos mag, a kismadarak is egész télen azon élnek!! Arról nem is beszélve, hogy a sünöknek a mi kertünk terülj-terülj asztal, annyi csiga, giliszta van, hogy csak na!! Gondolom, azért azt is megtalálják!!
@FotelTroll: Engem majdnem minden nap megböknek, mert kesztyű nélkül emelgetem őket (hogy odavigyem a kajához) és még sohasem lett semmilyen a helye, kb. 2 percig érzem a helyét, de nem is látszik.

SuetiMueti · http://sunbarat.blog.hu 2009.07.24. 12:59:46

@polikriszta: én nem azt nem értem hogy miért eszik hanem azt hogy hogyan szedik ki a héjából:) Hisz a képeken az látszik hogy kieszik:)

polikriszta 2009.07.24. 14:50:58

Hát, valamikor szerintem egészben elrágják! Van úgy, hogy még egy fél héjdarab sem marad reggelre!! Pedig éjjel nem esznek ott mások. Vagyis gondolom a szomszéd macskája nem eszik szotyit!!
A madarakat sem tudom,hogy a lábuk segítsége nélkül(!!) hogyan eszik ki belőle a belsejét. A cinkék a két lábuk közé fogják, felviszik a fára ezt láttam, de a verebek, meg a többiek nem "fogják"!
Amúgy, amíg nem laktam itthon, több éven keresztül is mindig voltak ám sünök, és senki nem etette őket, mégis mindig felnőttek!
süti beállítások módosítása